Adverteren op TikTok: waarom & hoe?
Wil jij aan de slag gaan met adverteren op TikTok? Wij leggen je uit wat de voordelen van TikTok advertenties zijn en hoe je er zelf een kan instellen. Lees snel verder!
Waarom adverteren op TikTok?
1. Scoren met korte, vermakelijke video’s
Wat adverteren op TikTok onderscheidt van adverteren op andere social media kanalen is dat de video’s op TikTok een stuk laagdrempeliger zijn. Je scoort met korte, vermakelijke video’s in plaats van met traditionele, strakke reclame video’s.
2. Content die je doelgroep aanspreekt
Door een vermakelijke, grappige of interessante advertentie te maken spreek je je doelgroep aan en is de kans groot dat ze met je TikTok interacteren.
3. Val op, zonder dat het opvalt dat je naar reclame kijkt
TikTok advertenties mengen zich tussen de “normale” video’s. Hierdoor valt het minder op dat je naar een reclame aan het kijken bent.
4. Gericht en doeltreffend adverteren
Je kunt gericht en doeltreffend adverteren. Leid bijvoorbeeld traffic naar je website, verzamel contactgegevens of genereer volgers. Ook kun je kiezen aan welke doelgroep TikTok je advertenties laat zien. Denk aan geslacht en leeftijd, maar ook interesses en gedrag.
5. Video’s van creators omzetten in advertenties
Met Spark Ads kun je een organische TikTok post van bijvoorbeeld een influencer omzetten in een advertentie (met toestemming natuurlijk). Hierdoor valt het nóg minder op dat het om een TikTok advertentie gaat!
Hoe maak je een TikTok advertentie?
Stap 1: TikTok Ads Manager account aanmaken
Om te kunnen adverteren op TikTok moet je eerst een TikTok Ads Manager account aanmaken. Vul je (bedrijfs)gegevens in en selecteer een betalingswijze. Het kan tot 24 uur duren tot je gegevens gecontroleerd zijn.
Stap 2: Maak een campagne aan
– Klik bovenaan op “Campaign” en vervolgens op “create”.
– Kies vervolgens voor de simplified of custom mode. De simplified mode is wat eenvoudiger en de custom mode geeft je de mogelijkheid om je advertentie specifieker in te stellen. In dit stappenplan gaan we uit van de custom mode.
– Afhankelijk van het doel dat je met je advertentie wil bereiken kies je een campagnedoel.
– Door “Create split test” aan te zetten kun je een A/B test laten uitvoeren. Hiermee wordt vergeleken welke campagne-elementen het beste werken voor jouw doelgroep, waarna je ervoor kan kiezen om de best presterende campagne te laten draaien.
– Stel tenslotte je budget in voor de campagne.
Stap 3: Stel je advertentiegroep in
– Geef je advertentiegroep een naam.
– Kies vervolgens waar je advertentie geplaatst wordt en hoe ermee geïnteracteerd kan worden.
– Je kunt je doelgroep instellen aan de hand van verschillende mogelijkheden, zoals locatie, geslacht, leeftijd, interesses, gedrag etc. Het is dus belangrijk om te weten wie je doelgroep is om zoveel mogelijk uit je advertentie te halen.
– Bepaal het budget dat je dagelijks wilt besteden en kies vanaf (en tot) wanneer je de advertentie wilt laten lopen. Je kunt zelfs kiezen om je advertentie enkel tussen bepaalde tijden te laten tonen, bijvoorbeeld alleen in de avond van 18:00 tot 22:00.
– In de laatste stap kies je je optimalisatiedoel, hoe vaak mensen je advertentie kunnen zien en of je per 1000 views, per klik of per conversie wil betalen.
Stap 4: Geef je advertentie vorm
– Geef je advertentie een naam.
– Vervolgens kies je je identiteit. Wil je bijvoorbeeld vanuit je eigen account, het account van een creator of vanuit een soort persona adverteren?
– Upload je video en voeg een tekst en bestemming toe. Ook kun je ervoor kiezen om een call to action en add-on in de video te plaatsen.
– Je kunt er eventueel nog voor kiezen om tracking toe te voegen.
Stap 5: Dien je advertentie in
Wanneer alles naar wens klik je op “Submit”. Controleer goed of je alle gegevens juist hebt ingevuld! Nadat je je advertentie hebt ingediend is het een kwestie van wachten tot hij beoordeeld wordt door TikTok.
Yes, je hebt je eerste TikTok advertentie gemaakt! Blijf de resultaten monitoren, zodat je je advertentie op basis van deze resultaten kan blijven optimaliseren.
Het maken van een goede TikTok video die je kan gebruiken voor je advertenties is niet altijd even gemakkelijk. Hoe laat je jouw product of dienst bijvoorbeeld goed uit de verf komen in een korte video? Wij helpen je hier graag bij. Neem een kijkje tussen onze diensten!